Ovarian Cyst

Sekadar berkongsi pengalaman. Saya teringat kepada seorang wanita yang dimasukkan ke wad sakit puan akibat perutnya amat besar. Pelbagai perubatan alternatif telah dicuba. Pelbagai nama juga telah diberikan kepada penykit serupa ini. Ada yang kata ”busung”, dan ada yang menamakannya sebagai ”bunting keladi” kerana wanita itu dikatakan telah hamil melebihi setahun.

Apabila perbincangan dilakukan bersama dengan suaminya, saya mendapati mereka adalah keluarga yg agak sederhana dan berpelajaran. Saya amat musykil apabila rawatan moden di hospital menjadi rawatan terakhir sedangkan penyakit wanita itu sudah memasuki tahun kedua. Terlalu lama untuk membuat keputusan.

Perasaan wanita itu bercampur baur, antara sedih dan malu. Malah kelihatan tertekan. Mungkin melihat layanan suaminya yang semakin pudar. Saya dapat bayangkan bagaimana seorang suami mendekati isterinya di waktu malam dengan perut yang membusung besar namun tidak pula melahirkan anak. Wanita itu juga mungkin malu dgn jiran-jiran yang mula mengata, kononnya dia ”dibuat” orang kerana ”merampas” lelaki yang menjadi kekasih orang.

Pelbagai fitnah yang datang, yang menyakitkan dari keluarga si pihak suami yang mengesyaki penyakit wanita itu akibat sumpahan arwah ibu lelaki yang tidak merestui perkahwinan itu.

Amat memeningkan apabila semua tahyul, khurafat dan fakta bercampur baur. Akhirnya dibawa ke hospital akibat tidak tahan dengan umpatan keji saudara dan jiran, dan suami pula seolah-olah tidak peduli dan tawar hati terhadap apa yang berlaku pada dirinya.

Pemeriksaan awal menggunakan ultrasound menunjukkan ada ketumbuhan di abdomennya. Bilangan dan size ketumbuhan itu telah ditentukan. Sebuah ovarian cyst berukuran 12cm X 12cm.

Oleh kerana ianya tidak mendatangkan simptom yang berat, maka wanita ini amat berat hati untuk menjalankan pembedahan. Apatah lagi beliau hanya merasakan kesakitan atau ketidakselesaan itu hanya akibat kesan tekanan pada pelvis, vagina dan pinggangnya.

Selain dari itu wanita itu hanya risaukan abdomennya yang semakin membesar, dan kadang kala mengganggu selera makannya. Kencing menjadi kerap dan buang air besar menjadi sembelit. Kadang kala terasa sakit ketika atau baru bermula atau di akhir haids. Ini menjadikan haidnya juga tidak teratur. Kemandulan mungkin berlaku apabila hubungan seksual suami isteri tidak lagi terjadi

Ketumbuhan yang dimaksudkan ialah ovarian cyst. Ianya bukanlah penyakit kanser kerana ianya tidak merebak secara merbahaya. Ketumbuhan ini membesar secara perlahan-lahan tanpa merebak ke tempat-tempat lain seperti paru-paru dan hati.

Ia sebenarnya adalah kelompong nipis yang mengandung air, berada dalam ovari. Kelompong seperti ini biasanya normal physiology bagi wanita yang subur kerana kelompong ini mengandungi ova (telur wanita).

Namun apabila ianya tidak menetas dan saiznya melebihi 20mm atau 2 cm, maka inya dinamakan ovarian cyst. Saiznya boleh bertambah besar selagi ianya tidak menetas. Ianya mungkin bersize biji kacang atau mungkin sebesar buah tembikai.

Jika tidak dibedah, kemungkin ianya akan pecah sendiri secara semula jadi dan menyebabkan pendarahan yang banyak. Untuk menghentikan pendarahan ini, pembedahan harus dilakukan. Maka sama ada mahu menunggu ianya pecah secara semula jadi atau dikeluarkan, pembedahan adalah jalan terbaik. Pembedahan hanya dinasihatkan apabila saiznya melebihi 5cm.

Alhamdulillah sekarang wanita itu telah mempunyai 3 orang anak. 

%d bloggers like this: