Kerap Kencing

Q1 : KERAP KENCING

Seorang pesakit bertanya “Saya mengalami perasaan untuk membuang air kecil (kencing) berterusan. Saya tidak pernah rasa leakage (terlepas air kencing akibat tak dpat dikawal), pemeriksaan air kencing UFEME dan urine culture juga telah saya lakukan apabila berjumpa doctor dan didapati ianya normal. Apa masalah saya doktor? “

Oleh kerana semua ujian telah dilakukan, puan kemungkinan tidak mempunyai masalah pada stuktur saluran kencing atau masalah jangkitan kuman. Masalah saluran kencing puan mungkin disebabkan oleh masalah fungsi yang kita namakan ”Overactive Bladder” yang mana kerap berlaku pada wanita. Apa yg berlaku adalah pengecutan (contraction) pada pundi kencing puan tanpa ransangan yg bisanya berlaku apabila pundi penuh.

Selalunya apa yang dirasa ialah rasa hendak kencing (rasa pundi kencing penuh) tetapi bukanlah sakit yang teruk. Kemudian puan melepaskan kencing dan merasa lega. Namun begitu jika tiada rasa hendak terkencing, cuma rasa pundi kencing penuh, mungkin puan mengalami masalah selain overactive bladder, iaiatu kemungkinan ketumbuhan pada ovari (ovaian cyst), fibroid pada rahim atau masalah radang pada pundi kencing (interstitial cystitis).

Tanda-tanda overactive baldder yang teruk dan perlukan rawatan adalah

  1. rasa hendak kencing (urgency) tapi tiada terkencing (incontinence)
  2. waktu siang kencing melebihi 8 kali sehari.
  3. waktu malam kencing kurang dari 4 kali
  4. rasa lega selepas kencing walaupun kuantiti air kencing (urine) sedikit.

Saya mencadangkan puan berjumpa doktor mendapat ubat yg sesuai. Jika dia tak berikan, saya boleh berikan dgn kos. TQ.

